Het eiland Vir in Kroatie Tmin Tmax wind
11.08.2015.
29 °C
84 °F
Temperatuur zeewater 27 gr. C.
Ozalj in Noord Kroatië. Tmin Tmax wind
Tuesday
11.08.2015.
19 °C
66 °F
34 °C
93 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir, Kroatië. (14.00 uur)
Het is 14.15 uur, onbewolkt, met een lekker windje uit het westen. De temperatuur op dit moment: 29,1 gr. C. in de schaduw.
Zo de vorige dagen ben ik inmiddels kwijtgeraakt tijdens het uploaden. Dat heb ik al een keer eerder meegemaakt, als er een stagnatie is bij het uplauden ben je alles kwijt. Ik zorgde dan voor een HTML backup. Maar als het een tijdje goed gaat, vergeet je dit natuurlijk weer te doen.

De foto's die ik er in ieder geval weer in zet is het bezoek van de kinderen en kleinkinderen hier in Vir.

En nu maar eens kijken of het nu lukken wil.

Na twee keer mislukt te zijn, werkt het toch nog.

Het eiland Vir in Kroatië Tmin Tmax wind
Woensdag
12.08.2015.
32 °C
90 °F
Temperatuur zeewater: 26 gr. C.
Ozalj in Noord Kroatië Tmin Tmax wind
Woensdag
12.08.2015.
35 °C
95 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir, Kroatië. (120.30 uur)
Het is 11.00 uur, onbewolkt, nagenoeg windstil en een temperatuur van 27,8 gr. C. Op de foto is Barbara juist bezig de vijgen te keren, die in de zon gedroogd worden. Dit jaar zijn het er niet zoveel, alhoel onze boom tot nu toe twee maal 3 kilo vruchten heeft gegeven, die inmiddels verwerkt zijn tot jam. Een nieuw probeersel van Barbara dat qua smaak zeer goed is uitgevallen, is de toevoeking van wat verse gember. Het geeft de jam een pittige smaak.

Nog steeds werk de pc of internetverbinding niet naar behoren. Ik maak nu elke keer, voordat ik de zaak ga uplauden een kopie in html. Als het dan mis gaat is alles in ieder geval niet verloren.
Volgens de weersberichten komt er eindelijk, aan het einde van de week wat neerslag.

Het eiland Vir in Kroatië Tmin Tmax wind
13.08.2015.
34 °C
93 °F
  Tmin Tmax wind
13.08.2015.
36 °C
97 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir, Kroatie (10.30 uur)
Het is 16.15 uur, onbewolkt met een zeewind, die warm aanvoelt. Achter het huis in de schaduw is het goed uit te houden. Barbara is bezig geweest het fruit dat zij van de Kroatische buren heeft gekregen, te verwerken. Een aantal peren heeft ze ingewekt. De rest van het fruit, bestaande uit pruimen, peren en onze vijgen, heeft ze in kleine stukjes gesneden en op alcohol gezet voor een Obstlerlikeur.
Alleen maar weer afwachten hoe het smaakt. In ieder geval zit er alcohol op en kan er weinig misgaan.
Sinds een aantal dagen zijn er gasten in het appartement naast ons, waarvan de buurman gevraagd heeft om dat te "betreuen". Twee dagen was hij bezig om internet te krijgen met z.g. usbsticks van VIP en later nog eentje van Telecom. Maar dit werkte niet. Onbegrijpelijk dat zijn niet bij ons vragen hoe wij internet hebben. Wij zijn voor hen het aanspreekpunt voor problemen. Uiteindelijk na drie dagen heb ik hen gevraagd of zij al internet hebben. Hun antwoord was negatief, zijn hadden alles weer teruggebracht naar de winkel in Zadar. Ik vroeg hen waarom zij geen gebruik maken van onze Wifi. Genaamd "Site". Die hadden ze weg gezien, maar zij kenden de toegangscode niet. Hen de code gegeven en weer een paar tevreden klanten voor de buurman er bij. De buurman wil beide appartementen verkopen en heeft de telefoon opgezegd.

Vrijdag
14.08.2015.
36 °C
97 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir, Kroatië. (11.00 uur)
Het is 14.00 uur, onbewolkt en een heel zwak windje uit het westen. De temperatuur: 31,2 gr. C.
De voorspellingen voor het weer zijn, dat we in het weekend regen kunnen verwachten. Dat wordt ook wel eens tijd, want tot nu is het hier een "Long hot summer".
En we hebben dringend regen nodig. Een graad of 25 zou ook veel aangenamer zijn.

Zaterdag
15.08.2015.
33 °C
91 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir, Kroatië. 11.00 uur.
Het is 14.45 uur, hier en daar een dunne sluierbewolking, bij windstil weer. De temperatuur op dit moment: 30,7 gr. C.
De voorspellingen waren voor vandaag regen, maar helaas. Op de satelietfoto is te zien dat de bewolking die via Italië deze kant op trok, steeds dunner is geworden. Maar er kjomt nog wat achteraan. Voor de vakantiegangers is het natuurlijk mooi als het weer goed blijft, maar eens alle stof van de bomen en struiken spoelen, zou alles weer frisser maken.
Vanmorgen even op bezoek geweest bij mijn Kroatische buren Stef en Slava. Even een klein uurtjes gezellig gebabbeld over van alles. Met name over het feit dat de ISS nu ook een Kroaat gelinched heeft. Verder dat Griekenland weer miljarden van de EU krijgt. Voor Kroaten is dat onbegrijpelijk, want hier heerst ook een grote werkloosheid en zijn de pensioenen, wanneer die in Kroatië zelf verdiend zijn, niet veel anders dan in Griekenland. Veel Kroaten krijgen hun pensioen uit Duitsland, waar ze jaren als gastarbeider gewerkt hebben. Het geluk dat hier de Euro nog niet is ingevoerd. Toch staat de Kroatische Kuna al jaren op hetzelfde niveau. Iets meer dan 7 Kuna is een Euro..

Monday
17.08.2015.
Zeetemperatuur 26 gr. C.

En daar was de regen dan. Gisteren tegen de middag begonnen de wolken op te komen met bliksem, maar nog geen regen.

Barbara maakte van de gelegenheid gebruik om de rijpe vijgen van de boom op de parkeerplaats te halen.

Dan een stormachtige wind met beginnende neerslag. De plastic overdakking van de buurman, was binnen een minuut verdewenen.

De buurjongen Luka, kwam vanaf het strand en hield het ook niet droog.

In 24 uur, 45 mm. Niet slecht voor de tuin natuurlijk. Op dit moment is het weer onbewolkt. Maandag 17 augustus 2015, 19.00 uur. De temperatuur 25,2 gr. C.
Vanmorgen richting zadar gereden om groot levensmiddelen in te kopen bij de Spar. Daar is een enorme parkeerplaats en die heb ik nog nooit vol gezien. Nu stond alles vol en reden er minstens 100 auto's rond, waarvan de bestuurders een sprankje hoop hadden om een plekje te vinden. We zijn maar terug gereden naar Nin en hebben boodschappen gedaan bij de supermarkt Tommy. Ook druk te noemen, maar niet overvol. Alleen een hevige stortbui toen wij de winkel wilden verlaten. Niet helemaal droog in de auto gekomen. Tijdelijk zakte de temperatuur tot 19 gr. C. Dat is al een hele tijd geleden dat we onder de 20 graden zaten.

Het eiland Vir in Kroatie Tmin Tmax wind
Friday
21.08.2015.
26 °C
79 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir Kroatie.
Het is 21.00 uur, dus al donker. De hele dag was het zonnig, maar tegen de avond begon er wat bewolking vanuit het westen binnen te trekken en kort voordat de zon helemaal onderging, hadden we een prachtige rode hemel, gevolgd door lichte regen.

Op de foto is dat nooit zo mooi te zien als in werkelijkheid. Alles om je heen kregen vreemde kleuren.
Op dit moment is het nog 23,7 gr. C. Door de regen van de afgelopen dagen is de zeetemperatuur naar 24 graden gezakt. Voor mij een kritische grens om het water in te gaan.
Morgen zou de zon weer volop schijnen. De luchtdruk is ook niet laag.

Sunday
23.08.2015.
18 °C
64 °F
75 °F

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28 Vir (Kroatië) 10.30 uur.
Het is 17.00 uur, onbewolkt, windstil, bij een temperatuur van 26,6 gr. C.
Temperatuur zeewater: 24 gr. C.
Vanmiddag waren we uitgenodigd bij Stef en Slave, onze Kroatische buren van enige huizen verderop voor een bbq. Kroaten zijn gewend op overdag te eten. Het liefst zo om 12.00 uur. Er werd een kompromis gevonden bij 13.00 uur. Voor ons nog steeds vroeg om aan de warme hap te gaan. Wij zijn dat 's avonds gewend. Gisteravond zijn we naar restaurant Petershof in Nin geweest. We waren daar iets na zeven uur en een paar tafeltjes waren bezet. Toen we om 21.00 uur vertrokken was alles vol. In Nin was er een romantische avond. Het was er enorm druk.
Aan onze perzikboompjes hangen een vijftal perzikken. De bloesen is er in maart afgegaan door een extreme Bora. De meeste perzikbomen in Vir hebben geen vruchten. De onze zijn nog niet rijp, maar er zijn er, door voorbijgangers al een aantal geplukt, omdat ze pal aan de straat hangen.
Ik heb er maar even een foto van gemaakt. Meer als het kijken naar die foto zal het wel niet worden.

Toen we van Stef en Slava weer terug op ons terras waren en even in de middag de oogjes wilden sluiten, kwam er een andere buurvrouw, genaamd: Ljubica, aanzetten met een schaal. En wat zat daarin? Jawel oliebollen!!!!
Ze smaakten net als bij ons, alleen past de temperatuur er niet bij.

Soms lijkt het wel of bij mij de tijd stil blijft staan.
Waar zijn al die mooie momenten zo snel heengegaan.
Alles is hier nog hetzelfde als toen,
Maar moet het nu zonder hen, die ik lief heb doen.
Het leven raast voort, de vakanties zijn al weer vergeten.
Plannen voor het volgende jaar worden gemaakt, zeker weten.
Ik kom soms niet mee. Waar zijn die momenten gebleven?
Kon de tijd maar terug, al was het maar voor even!
Ik moet het doen met de herinneringen, die zijn me vergund.

Ik zeg tegen mezelf: “Geniet en lach, zolang je het kunt”.
                          gejo

27.08.2015.
26 °C
79 °F
Temperatuur zeewater: 24 gr. C.

Aktuele gardenview, Site VI, nummer 28, Vir, Kroatië. (12.00 uur)
Het is 12.15 uur, onbewolkt en een licht briesje uit wesetelijke richtingen. De temperatuur op dit moment: 26,6 gr. C.
Vanmorgen weer een ontdekking. Zaailingen van de bouqainville. De eerste keer in 10 jaar. Eentje hebben we aan een kroatische buurvrouw gegeven. De andere laten we staan. Ben benieuwd of dit dezelfde soort is als de moederboom. Op bomen en struiken die geeint zijn, gaan ze meestal naar de oorsprong terug. Afwachten maar of dit jonkie de winter doorkomt:

Verdere oogst van dit jaar, behalve vijgen:
De boompjes met grote olijven dragen veel vruch De perzikken hebben reeds een mooie kleur, maar zijn nog lang niet rijp.

Tot slot nog een alleraardigst videootje die gasten van ons gemaakt hebben van Vir, de omgeving, Nin en Zadar in vogelvlucht/ Nick en Rachel bedankt!.